Snöröjningsbranschen är oberäknelig. I fjol chockstartade säsongen i oktober och pågick utan avbrott till april. Den här säsongen har Jan-Erik Olofssons snöröjningsmaskiner knappt hunnit bli varma.
Jan-Erik Olofssons företag JEOS har haft entreprenaden för snöröjningen på Östervålas kommunala vägnät sedan säsongen 2014-15. Uppdraget, som också innefattar bland annat Zetterbergs Industri AB, Återbruket samt cykel- och gångbanor, kommer från MLT i Sala som i sin tur är anlitat av kommunen. Snöröjningen är en oberäknelig bransch som är svår att kalkylera.
– I fjol, då första snön infann sig redan 19 oktober, hade vi väl kört runt 300 timmar vid den här tiden. Hittills den här säsongen har vi kommit upp i ett drygt 20-tal snöröjningstimmar, berättar Jan-Erik Olofsson som driver JEOS tillsammans med hustrun Kristina i samarbete med sonen Jonas, som också är egenföretagare.
Själv befann han sig på Formel 1-tävlingar i Texas, USA, tillsammans med sönerna, när Sverige överraskades av det där första snöfallet i fjol.
– Det var bara frugan hemma, och hon hann ju inte med allt, så för att lösa situationen fick vi ringa in en ytterligare kille som räddade oss, minns han.
Jan-Erik Olofsson har svårt att beskriva en normalvinter, men det vanligaste är ändå att den första snön kommer i mitten på november, medan den riktiga vintern oftast infinner sig i januari-februari. I snitt rullar företagets båda snöröjningsmaskiner sammanlagt 350-400 timmar per säsong. Under den långa och snörika fjolårssäsongen var motsvarande siffra 900 timmar.
– Säsongen började ju extremt tidigt då och vintern bara fortsatte, det är den klart svettigaste säsongen vi haft hittills, berättar han.
Men den här vintern är annorlunda.
– Däremot har vädret och temperaturen inneburit mycket sandning, var och varannan dag faktiskt, informerar han.
Att ha ansvaret för snöröjningen innebär att vara stand by från 15 oktober till 15 april, där det är svårt att planera in andra jobb i företaget, som under sommarhalvåret ägnar sig huvudsakligen åt grävjobb. I kontraktet ingår en grundersättning för jouren, och en timersättning för den faktiska tiden ute på vägarna.
– Men det är viktigt att säga att ersättningen alltid är lika, vardag som helgnatt. Att vi ofta kör på kvällar och nätter beror dels på att det är lättare när det är mindre trafik, dels att vi har en snögräns på sju centimeter att ta hänsyn till, berättar Jan-Erik Olofsson.
Ibland möts snöröjarteamet av irritation, men för det mesta uppskattas deras arbete.
– Visst kan någon bli arg ibland när vi exempelvis lämnar snö på ett ställe där det inte är populärt, men det är undantag, framför allt möter vi tacksamhet, avslutar Jan-Erik Olofsson.