Högre läshastighet och ökad läslust är två konkreta mål med läsprojektet som pågår i Östervåla skola.
Läsprojekt har arrangerats under många år vid Östervåla skola. Numera används konceptet en gång varje termin med elever från förskoleklass till årskurs sex. I måndags invigdes vårterminens upplaga, med sedvanlig invigning och tal av rektor Lena Wiik, och läsprojektet kommer att pågå under sammanlagt tre veckor. Temat denna gång är ”Läsa för att lära”.
– Temat innebär att en del fokus är ställt på faktaläsning i olika former, berättar läraren Lisa Erngren.
De tre veckorna präglas sannerligen av läsande i alla de former.
– I skolan sker läsningen varje dag, högt, tyst och gruppvis och även ibland med blandade åldrar där eleverna läser för varandra, fortsätter lärarkollegan Maria Carlberg.
Till detta kommer läsläxa för alla elever, där det gäller att läsa minst 20 minuter vid fyra tillfällen varje vecka. För den som inte känner sig mätt på läsning finns också alternativet frivillig rastläsning. Kommunens barnbibliotekarie är också inkopplad under de här veckorna med bland annat bokprat med eleverna.

Ett roligt inslag denna gång är personalens ”hemliga” beskrivningar av sig själva, som i textform finns uppsatta på olika ställen på skolgården där det gäller för eleverna att klura ut vilken text som hör ihop med vilken personal. Den lilla tävlingen har blivit populär.
– Elever kommer och frågar om exempelvis familjen och vilken sport man gillar, det är lite roligt och ”lurar” samtidigt eleverna att läsa den här formen av faktatexter, säger Maria Carlberg.
Vad betyder då läsprojektet rent resultatmässigt?
– Det finns forskning som visar på positiva effekter av intensivt läsande, och även som lärare märker man det efter ett sånt här projekt, avslutar Lisa Erngren.