Den kommunala myndighetsservicen till Hebys företagare får betyget ”Högt” enligt aktuell ranking.
Det är den årliga undersökningen utförd av Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Stockholm Business Alliance (SBA) som mäter nöjdheten hos företagare på den service de fått av sin kommun, ger Heby 75 av 100 poäng. Resultatet omfattar år 2024. Motsvarande siffra för året innan var för övrigt 73. På den femgradiga skalan erhåller Heby kommun omdömet ”Högt” vilket är det näst högsta betyget. Heby parkerar därmed på plats 105 av 212 deltagande kommuner i rankingen.
Det sammanvävda nöjd-kund-indexet (NKI) omfattar fyra obligatoriska myndighetsområden: bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd.
– Vi vill rikta ett stort tack till alla företag som bidragit till undersökningen. Det gäller nu att vi håller i detta arbete som görs och samtidigt jobbar vidare inom områden där vi ser att vi behöver förbättra oss. I närtid kommer myndighetsområdena i Sala och Heby kommun träffas för att analysera resultatet och se hur vi kan fortsätta utveckla och förenkla våra processer för våra företag och invånare. Dessa insikter är också viktiga att ta med sig i det kommande samarbetet med Tierps kommun säger Kerstin Gauffin, näringslivstrateg, på Heby kommuns hemsida.