Heby gör framsteg i årets enkät gällande företagsklimatet i kommunen där betyget höjts från 2,96 till 3,41. Dialog och samverkan, vägledning vid tillståndsgivning och service och bemötande är tre av områdena som sticker ut.
Det är i den årliga enkäten från Svenskt näringsliv som mäter företagsklimatet som Heby kommun tar ett klart kliv framåt – rent betygsmässigt från 2,96 till 3,41.
– Det är glädjande att se att vårt envisa arbete ger resultat. Vi har fokuserat på att stärka samverkan och dialogen med företagen och alltid ha med företagandets aspekter i vårt arbete. Det är skönt när vi märker att det får effekt och uppskattas, säger näringslivsstrateg Kerstin Gauffin på kommunens hemsida.
De delområden som sticker ut, och som i flera fall är högre än riksgenomsnittet, när det gäller Heby kommun är exempelvis dialog och samverkan mellan kommunen och företagen, tjänstepersoners attityder till företagande samt förtroendevaldas attityder till företagande. Kommunens myndighetsutövning får generellt goda omdömen, både gällande bemötande och rättssäkerhet, service och bemötande och rimliga handläggningstider.
– Vi är väldigt glada över att företagen upplever en tydlig förbättring i hur vi bemöter och vägleder dem. Det här är ett kvitto på att vårt arbete med att kombinera god service med rättssäkerhet verkligen gör skillnad. Att vi dessutom ligger över Sverigesnittet i flera delar visar att vi är på rätt väg, säger kommundirektör Emma Burstedt.
Dessutom har satsningen på att göra upphandlingsprocessen enklare och mer öppen gett resultat, och resulterat i att fler kunnat vara med och lämna anbud.
– Vi är stolta över utvecklingen, och vi ser det som en uppmuntran att fortsätta på den inslagna vägen. Det här är ett lagarbete där samverkan mellan kommunens medarbetare, förtroendevalda, företagen i Heby kommun och våra företagsorganisationer spelar en avgörande roll, säger kommunalrådet Per Sverkersson (S).
I slutet av september släpps Svenskt näringslivs årliga ranking av företagsklimatet i landets kommuner.