En handbok med praktiska råd till företagare från jägare till butik ska bidra till att göra vildsvinskött mer tillgängligt för konsumenter.
Undersökningar visar att efterfrågan på vildsvinskött är större än tillgången. Huvudproblemet har varit att få köttet att nå fram till konsumenten genom en fungerande kedja. För att ge inspiration och stöd till företagare inom viltnäringen har en handbok tagits fram av affärsutvecklare tillsammans med företag i branschen med syfte att tillvarata vildsvinskött som livsmedelsresurs.
– Många företagare sitter på viktiga pusselbitar. Med rätt förutsättningar kan de både utveckla sin egen affär och bidra till att vildsvinsköttet blir mer tillgängligt, säger Emma Eriksson, handläggare på Länsstyrelsen Uppsala län, på länsstyrelsens hemsida.
Den svinsmarta företagarhandboken ger bland annat konkreta exempel och inspirerande tips om hur företagare kan arbeta med marknadsföring, offentlig upphandling, samverkan och lönsamhetsfrågor, och vänder sig till både den etablerade företagaren och den som är i uppstartsfasen.
– Det här handlar inte om att göra allt nytt, utan om att utveckla det du redan gör. Många har liknande utmaningar och här får du tips på hur andra löst dem, säger Ulf Larsson som är nationell projektledare för regeringsuppdraget, också på länsstyrelsens hemsida.
Flera myndigheter samarbetar redan med syfte att minska vildsvinsstammen och öka konsumtionen av köttet, och handboken är en del av det arbetet. Nya regler har också tagits fram som ska det lättare för jägare att sälja vildsvinskött till butik och restaurang.
– Vi ser ett behov av att stärka företagen i kedjan. Den här handboken är ett stöd för att kunna ta nästa steg – både som enskild och som del i en större helhet. Samverkan mellan intressenterna gör skillnad, avslutar Ulf Larsson.
Ett webbinarium i ämnet kommer att hållas 17 juni för den som är intresserad. Klicka på nedanstående länk för mer information:
Seminarium – Svinsmart företagande | Länsstyrelsen Kronoberg