Trots sämre tider går försäljningen på högvarv till projektsugna och semesterlediga kunder.
– Det är bra snurr, och en rolig och stressig tid på året, säger Camilla Liljeberg vid prisbelönta Bolistbutiken i Östervåla, som hittat vägar att möta konkurrensen från städernas byggmarknader.
Semestertiden är som bekant högsäsong för allehanda bygg- och anläggningsprojekt i villor och villaträdgårdar. Så också i år – trots sämre tider och en orolig omvärld.
– Det är bra snurr, och en rolig och stressig tid på året. Det som däremot är skillnad i år är att försäljningen av de lite dyrare produkterna ligger lägre, det gäller exempelvis åkgräsklippare där kunderna tittar mer på begagnade alternativ, berättar Camilla Liljeberg som driver bygghandels- och trädgårdsbutiken Bolist i Östervåla tillsammans med sin familj.
Byggsugna semesterfirare räds alltså inte nämnvärt de skakiga tiderna när det gäller sina byggprojekt.
– Det är handlar som vanligt om exempelvis altanbyggen och anläggning av uteplatser, och där uthyrningen av maskiner ökar, det gäller inte minst grävmaskinerna som varit mycket uthyrda i sommar. Sedan är det också naturligtvis högsäsong för målning av hus vilket märks på den stora försäljningen av färg, fortsätter Camilla Liljeberg.
Omvandlingen till Bolistbutik, som skedde för två år sedan, har varit ett positivt grepp, och betytt både ett bredare sortiment och billigare priser till kunderna – det visar sig bland annat när det gäller pressade priser på färg.
– Även kunderna har börjat märka att vi i vissa fall när det gäller färg till och med kan ligga lägre i pris än de stora bygghandlarna i stan, och det känns ju kul, säger Camilla Liljeberg som ger fler exempel på hur ett lokalt företag som deras kan arbeta för att få köptrogna kunder på hemmaplan.
– Vi satsar så mycket vi kan på att möta kundernas behov, både vad gäller produkter och personlig service. Det händer även att vi ibland åker ut på plats vid exempelvis ett målningsprojekt och vägleder kunder när så behövs. Det här har också resulterat i allt fler köptrogna kunder på hemmaplan, förklarar Camilla Liljeberg som är med och leder ett företag som i nuläget sysselsätter sju personer.
Familjen Liljeberg, som består av Camilla och Morgan samt sönerna Marcus och Jacob, tog över dåvarande Wåhlstedts i Östervåla 2005. Bolistbutik blev man alltså 2023. Företaget har de senaste åren satsat mycket på att synas i sociala medier, där sönerna Marcus och Jacob regelbundet lägger ut små filmer som blivit uppmärksammade Det ska tilläggas att Bolist i Östervåla också kom delad tvåa i kategorin Årets Bolistbutik vid en företagargala i vintras.