Fascinationen för de militärgröna fordonen har Tärnsjöborna Kenneth Eriksson och Andreas Heering gemensamt.
– Det är väl nåt fel på en som snöat in på det här, men roligt och intressant är det, säger Kenneth Eriksson med ett brett leende.
Både Kenneth Eriksson och Andreas Heering har gott om gröna, äldre militärfordon i sin ägo.
Den förstnämnde, som under många år främst intresserade sig för amerikanska lastbilar, tog steget in i den militära fordonsvärlden när han 2019 bestämde sig för att köpa en bärgningsbil.

– Det blev så att jag köpte en militär bärgare, jag hittade en sån i södra Sverige och fastnade för den. Den var robust, oöm och stark och precis vad jag behövde, det var så allt började, berättar Kenneth Eriksson som sedan dess utökat den ”gröna” fordonsparken med ytterligare ett tiotal svenska militärfordon av märkena Volvo och Scania, huvudsakligen från början av 1960-talet.
Förutom fordon förfogar Kenneth Eriksson numera också över ett minst sagt försvarbart reservdelslager för militära fordon. Eller vad sägs om 160 ton reservdelar?
– Det var en bekant som hörde av sig, som hade köpt det här reservdelslagret från försvaret på auktion för några år sen, som ville sälja allt till mig. Först var jag tveksam, men det slutade med att jag köpte det, förklarar han med ett leende.

För Andreas Heering tog intresset fart för ett 20-tal år sedan.
– Jag pysslade mycket med jeepar och terrängfordon innan, och då blev det här steget naturligt. De här fordonen är så robusta, tunga och oömma, och verkligen byggda för tuffa förhållanden. De går att köra med överallt och det gillar jag, förklarar Andreas Heering.

Sedan dess har antalet militärfordon som valpar, motorcyklar och bepansrade fordon, både svenska, ryska och engelska och tillverkade under ”Kalla kriget”-perioden bara ökat i antal hemma i Andreas Heerings garage. I dag äger han ett 15-tal äldre militärfordon, varav några riktigt ovanliga, där den stora favoriten är den engelska Fox FV721, som tillverkades i endast 350 exemplar, och är det enda exemplaret i Sverige.

– Just historia och allt nörderi kring militära fordon fascinerar också. Jag lägger mycket av min fritid på de här fordonen, som jag återställer, renoverar och skruvar på, fortsätter han.
När de ska förklara tjusningen med det här något udda intresset har de båda lite svårt att sätta fingret på det.
– Det är väl nåt fel på en som snöat in på det här, men roligt och intressant är det och numera träffar man ju också en del andra likasinnade att diskutera och utbyta erfarenheter med, säger Kenneth Eriksson till slut.
– Sedan finns det så mycket detaljer och specialområden att nörda ner sig i, det fascinerar också, avslutar Andreas Heering.
Här nedan finns några ytterligare bilder på fordon och kuriosa från Kenneth Erikssons och Andreas Heerings samlingar.



