Det planeras för en komplett gång- och cykelväg mellan Östervåla och Harbo, genom byggnation intill väg 272 kompletterad med befintliga Brattbergsvägen.
Planerna på att bygga en gång- och cykelväg mellan Östervåla och Harbo har sitt ursprung i en åtgärdsvalsstudie gjord av Regionen och Trafikverket i samarbete med kommunen som påtalar behov av en sådan.
– I studien framkommer en brist i cykelbarhet längs vägsträckan mellan Östervåla och Harbo. Det handlar i grunden om trafiksäkerhet, berättar Filip Andersson, infrastrukturstrateg vid mark- och planeringsenheten i Heby kommun.
Detta har i sin tur resulterat i en överenskommelse med Regionen att gå vidare med planering för byggnation av en gång- och cykelväg som ska komplettera den som redan finns mellan Östervåla samhälle längs väg 272 förbi Skogsvallen till Hagalund i söder.
– Det här handlar som sagt om en trafiksäkerhetsåtgärd och tanken är att göra en lösning liknande den mellan Heby och Morgongåva där gång- och cykelvägen går invid väg 72, fortsätter Filip Andersson.
Enligt planen ska den nya sträckan av gång- och cykelvägen alltså komplettas från Hagalund intill väg 272 förbi Lindsbro fram till avtagsvägen mot Brattberg, där den befintliga Brattbergsvägen får bli den fortsatta cykelburna sträckningen tills den når 272:an igen strax norr om Harbo samhälle.
– Där planeras sedan för en fortsatt byggnation av gång- och cykelväg fram till Harbo tätort, upplyser Filip Andersson som är noga med att poängtera att projektet ännu så länge befinner sig på planeringsstadiet.
– Innan det går så långt som till själva genomförandeskedet ska det bland annat tas fram en vägplan för att kolla igenom närmare alla detaljer. Det finns en ambition att genomföra detta, men inom vilka tidsramar går inte att säga i nuläget, tillägger Filip Andersson som säger så här angående finansieringen:
– Det är inget som kommer att läggas på kommunen. Det här handlar om investeringar i statlig infrastruktur vilket betyder att projektet kommer att bekostas med regionala medel.
En som är både nöjd och missnöjd över beskeden är lokala kommunpolitikern Dick Pettersson (C) som redan 2010 motionerade om en gång- och cykelväg mellan Östervåla och Harbo.
– Visst är jag är nöjd med att motionen, som 2010 bifölls av KF, nu äntligen alltså ser ut att bli verklighet, men missnöjd är jag över att det verkar bli en ”lightvariant”, eftersom Brattbergsvägen är tänkt att användas för en del av sträckningen. Det är inte enligt mitt förslag, säger han.



