Att förbättra myndigheternas service, bemötande och kommunikation – samt att förenkla – för företagare – är syftet med en enkät riktad till företagare som skickas ut av länsstyrelserna i början av denna månad.
Det är på regeringens uppdrag som samtliga länsstyrelser i landet arbetar med att följa upp hur myndigheterna bemöter företagare. Som en del i det uppdraget skickas från landets samtliga länsstyrelser i början av denna månad ut en enkät där företagare har möjlighet att svara på ett antal frågor.
Det här blir vår första enkät som omfattar samtliga länsstyrelser, och undersökningen blir i år i en lite mindre skala. Under 2026 kommer vi att undersöka fler ärendegrupper och skicka ut upp mot 10 000 enkäter, säger Kristina Jansson, avdelningschef för samhällsavdelningen på Länsstyrelsen.
Service- och förtroendemätningar, som också ingår i uppdraget från regeringen, kommer att genomföras löpande av länsstyrelserna där nästa omgång skickas ut i början av 2026.
Företagare som valts ut i denna första omgång är sådana som de senaste månaderna haft ärenden inom de två områdena: samråd enligt miljöbalken 12:6 (naturskyddsärenden) samt avverkningsanmälan av skog rörande fornlämningar.
Svarsresultaten kommer sedan att användas i syfte att förenkla myndighetskontakter för företagare.
– Nu kommer vi äntligen att få resultat från företag i våra län. Det gäller att ta vara på deras synpunkter och utveckla verksamheterna så att länsstyrelserna ännu bättre kan bidra till att främja länens utveckling, avslutar Kristina Jansson.


