På lördagen är det dags för årets mopperace i Tärnsjö, som den här gången ska ringla sig hela vägen till Dalarna.
– Vi satsar på den här turen för att det är så fina miljöer, säger Kenneth Eriksson från arrangörsstaben.
Mopperacet i Tärnsjö har blivit ett allt populärare evenemang i början på sommaren. I fjol deltog ett 100-tal ekipage i mopperacet med start och mål i Tärnsjö. Ännu fler deltagare räknar arrangörsstaben med i år när den tvåtaktsmullrande karavanen på lördagsförmiddagen ger sig iväg från Tåg i Tärnsjö.
– Vi räknar i nuläget med att ett 150-tal personer och ekipage kommer att vara med. Anledningar till att det är så populärt tror jag är att folk uppskattar den trevliga stämningen och att mopedintresset inte är alltför dyrt att pyssla med, säger Kenneth Eriksson från arrangörsstaben.

Han ingår i den nostalgiska trion som håller i trådarna för evenemanget, tillsammans med Ove Jansson och Pelle Wesslén. Den här gången har arrangörsstaben satsat på en lite längre tur än vanligt. Efter avfärden från Tärnsjö styr kolonnen kosan mot Gysinge, Österfärnebo och Bärrek med vidare färd över Dalälven med Hovnäs färja till By – vilket betyder att gänget då korsar gränsen till Dalarna.
– Vi satsar på den här turen framför allt för att det är så fina miljöer, det är en fin väg att åka, fortsätter Kenneth Eriksson.
Efter paus med fika styr moppegänget sidan sina fordon med riktning Östa, där det blir grillning på Älvåsa. När karavanen senare på eftermiddagen når målet vid Tåg i Tärnsjö, där det väntar prisutdelning, har cirka 8,5 mil avverkats. Det låter som en äventyrlig satsning, men för den som är orolig över att inte moppen kanske inte går så många mil ger Kenneth Eriksson några lugnande ord.
– Det är bara att köra, om något händer har vi följebilar som hjälper till, och är det helt kört får man hjälp att transportera mopeden hem också. Det brukar alltid bli ett par-tre mopeder som stannar och inte tar sig vidare, säger han.
För att vara med gäller det att vara på plats i god tid vid Tåg i Tärnsjö på lördagsmorgonen för anmälning, där själva startskottet sedan går klockan 9.00. För att delta gäller också att mopeden inte är yngre än 1990-talare, och anmälningsavgiften är 150 kronor, plus avgiften för färjan.
– Och överskottet från evenemanget går till Barncancerfonden, säger Kenneth Eriksson som välkomnar alla som kan och vill att delta i mopperacet.
– Absolut! Det här är en trevlig grej där man träffar folk och har chansen att prata en hel del – och det är inget märkvärdigt. Kom och var med! uppmanar han.
Som extra kuriosa kan upplysas att Hovnäs färja förbinder de fyra länen Västmanland, Dalarna, Uppland och Gästrikland genom den nya länsindelningen.



