Efter visst besvär vann Östervåla IF:s damer hemmamatchen mot nästjumbon Islingby IK med 3-1 (2-0).
Tabellfemman Östervåla IF:s damer kom till hemmamatchen mot nästjumbon Islingby IK med två raka förluster bakom sig i seriespelet, mot de två tätlagen IK Sirius FK och IK Frej Täby FF. Därför var det nog extra skönt för Östervålalaget att kunna gå till pausvila med en 2-0-ledning efter två fullträffar av Felizia Edström. Sammanfattningsvis var halvleken spelmässigt ganska jämn, men med ett visst övertag för hemmalaget, som ställde ett ungt lag på benen med namn som Molly Joelsson, Astrid Markusson, Elsa Olsson och Miranda Gunnarsson i startelvan.
– Vi var mycket nöjda med 2-0 i paus då vi inte gör någon topprestation egentligen. I första halvlek blir vi för låga i pressen, vi hittar inte ytorna och har svårt att vinna duellerna, men vi gör jobbet och har en bra målskytt i Felizia (Edström, reds anm), säger ÖIF-tränaren Egon Lind.
Andra halvlek, där ÖIF hade mycket boll inledningsvis, var länge mållös, innan Islingby gjorde match av tillställningen när laget i matchminut 76 reducerade till 2-1. Bortalaget tog också över lite mer av spelet. Men istället för en kvittering blev det ÖIF som punkterade matchen på övertid då inhoppande Pernilla Andersson gjorde 3-1.
– I andra halvlek var vi det bättre laget, och vi hade många lägen som vi brände. Men när de gör 2-1 blir det ju ändå match av det, men jag var ändå aldrig riktigt orolig, fortsätter ÖIF-tränaren.
Extra plus ger han till Moa Larsson Malmberg, som han tycker var allra bäst i ÖIF-laget, samt till tvåmålsskytten Felizia Edström och Astrid Markusson.
– Sammanfattningsvis är det en rättvis seger, avslutar Egon Lind.
ÖIF möter i nästa omgång jumbon Tierps IF, också på hemmaplan, onsdag 1 juli.



