Det blev storvinst när Östervåla IF:s damjuniorer hemma på Lundavallen vann DM-semifinalen mot Storvreta IK med 6-0 (5-0). ÖIF spelar därmed DM-final mot Gamla Upsala SK lördag 22 augusti.
Det var aldrig något snack om vart segern skulle hamna när Östervåla IF:s damjuniorer på onsdagskvällen tog emot Storvreta IK hemma på Lundavallen i DM-semifinalen. Redan efter tolv minuter ledde hemmalaget med 3-0, där Elsa Olsson stod för de två första fullträffarna medan Lova Karlsson gjorde det tredje målet. Innan halvleken var över hade den målfarliga duon gjort ytterligare ett mål vardera fram till 5-0.
I andra halvlek slog ÖIF av lite på takten men i den 87:e minuten kunde ändå Alva Larsson Malmberg fastställa slutresultatet till 6-0 på en frispark.
Den övertygande segern betyder att Östervålalaget kvalificerat sig till DM-finalen som spelas lördag 22 augusti. I finalen ställs laget mot Gamla Upsala SK, som vann sin semifinal mot Vaksala SK med 5-0.
– Vi spelar som vi vill göra, vi rör oss bra, passar runt bollen jättemycket och hittar ofta instick som vi gör flera av målen på, sammanfattar ÖIF-coachen Maria Karlberg DM-semifinalen, och tillägger:
– Kul för laget att få spela final, det ska bli spännande – och tufft – att möta GUSK – som är ett riktigt bra lag, säger hon.


