Spelarna i Tärnsjö IF:s bägge tjejlag som på lördagen deltog i Valloncupen i fotboll sken i kapp med solen när OrtsAktuellt fick en liten pratstund med dem mellan två matcher.
– Göra mål är roligast – och att vinna, säger en av de unga spelarna.
Spela fotbollscup med kompisarna är livet, tycker spelarna i Tärnsjö IF:s tjejlag som på lördagen deltog i Valloncupen på Ringvallen i Ullfors, där under lördag och söndag 104 lag med spelare i åldrarna 7-13 år spelar matcher.
– Det är roligt, men jobbigt, svarar någon i den entusiastiska samlingen vid en paus mellan två matcher, och får medhåll från övriga gänget.
– Göra mål är roligast – och att vinna, säger en annan.
Att det inte räknas mål och resultat i matcherna i de yngre årgångarna spelar tydligen ingen roll för de här TIF-tjejerna, som till vardags har en gemensam träningsgrupp men i Valloncupen är uppdelade i två lag, med spelare födda 2015 respektive 2016.
Vad är det jobbiga med att spela fotbollscup då?
– Värmen, säger de med en mun.
Och det var verkligen tryckande varmt på Ringvallen den är lördagen, med temperaturer på uppemot 30 grader, och där solen gassade över de öppna fotbollsplanerna på området.
Men hos TIF-gänget är det framför allt glädje det handlar om den här soliga junilördagen. Och det är nästan lika roligt mellan matcherna verkar det.
– Vi har alltid kul, och vi har badat också, säger någon.
Tränaren Andreas Zakrisson håller med när det gäller det där med glädjen.
– Ja, vi har en riktigt bra gemenskap i det här gänget, där alla är jättebra kompisar, säger han och tillägger med ett leende:
– Dom är duktiga på att spela fotboll också – och på att göra målgester.
Det ska tilläggas att ett flertal pojk- och flicklag från våra orter deltar under Valloncupen som spelas lördag och söndag.





